Skip to main content

Overtuigingskanalen

Hoe iemand word overtuigt word bepaald door de voorkeuren in de overtuigingskanalen. Zo wil de enne persoon gewoon zien of horen waar het om gaat en de ander liever het uitproberen of de handleiding door te nemen. Hieronder worden deze denkstijl voorkeuren 'kijken, luisteren, lezen, handelen' binnen dit thema uiteengezet.

  • Kijken

    Iemand met de voorkeur voor kijken is pas overtuigd wanneer hij/zij dingen daadwerkelijk waarneemt. Stel dat deze persoon een winkel binnenloopt en een verkoper aantreft die een heel verhaal begint af te steken. Dan haakt deze persoon snel af. Zou de verkoper het product nu laten zien, dan is de kans groot dat deze persoon het aanschaft.

  • Luisteren

    Iemand met de voorkeur voor luisteren kan goed naar anderen luisteren. Daardoor raakt hij/zij sneller overtuigd van iets. Een winkelverkoper zou honderd artikelen kunnen laten zien, maar als hij er niets bij vertelt dan is de kans groot dat deze persoon de zaak zal verlaten. Zou de verkoper nu uitleg geven over het product, dan is de kans groot dat deze persoon het aanschaft.

  • Lezen

    Iemand met de voorkeur voor lezen pluist graag de handleiding door, zodat hij/zij van de functionaliteit van een apparaat overtuigd raakt. Een verkoper van een winkel zal merken dat deze mensen zich vaak op internet al flink hebben ingelezen over de mogelijkheden van een product.

  • Handelen

    Iemand met de voorkeur voor handelen wil graag dingen uitproberen voordat ze overtuigd raken. De verkoper in de winkel kan praten wat hij wil. Deze personen willen het product uit de verpakking zien, voelen en aanraken. Dit geldt trouwens ook voor mensen met zien als voorkeur!

Zintuigelijke kanalen

Primaire belangstelling

Perspectief

Motieven

Richting

Referentiekader

Planningstijl

Niveau van activiteiten

Vergelijking

Reactie

Successtrategië

Werkoriëntatie

Informatie omvang

Denkstijl

Werkstijl

Primaire aandacht

Tijdoriëntatie

Tijdkader

Overtuigingskanaal

Overtuigingsstrategie