Primaire belangstelling
Onze persoonlijke aandacht kunnen een belangrijke rol spelen in onze interesse. bijvoorbeeld voor sociaal contact, favoriete locaties, ondernemend zijn, leergierig zijn en/of erg op voorwerpen gericht zijn. Hieronder worden deze denkstijl voorkeuren 'mensen, plaatsen, activiteiten, informatie, dingen' binnen dit thema uiteengezet.
-
MENSEN
Iemand met de voorkeur voor mensen ontmoet graag andere mensen en ziet ook graag anderen om zich heen. Vaak onthouden ze heel goed namen en gezichten. Iemand met deze voorkeur zou het niet prettig vinden om alleen op een eiland te zitten.
-
PLAATSEN
Iemand met de voorkeur voor plaatsen legt erg de focus op de omgeving waar hij/zij zich in bevindt. Wanneer deze denkstijl heel sterk is, weten ze vaak ook in een keer de weg terug te vinden en zijn ze erg goed om een omgeving snel te scannen.
-
ACTIVITEITEN
Iemand met de voorkeur voor activiteiten vindt het belangrijk om te kunnen ondernemen. Denk maar aan: sporten, vakanties, hobby’s, enz. De vraag van het ‘hoe en wat’ wordt vaak genoemd om activiteiten in kaart te brengen.
-
INFORMATIE
Iemand met de voorkeur voor informatie leert graag uit boeken, trainingen, studies en van mensen. Vaak is deze persoon leergierig en heeft hij/zij een grote behoefte aan ontwikkeling.
-
DINGEN
Iemand met de voorkeur voor dingen legt de focus op goede materialen en voorwerpen vooral op de functionaliteit van bijvoorbeeld gadgets. Een ander voorbeeld is dat iemand veel waarde hecht aan een mooi huis en hoe alles wordt ingericht. Vaak ziet het er dan ook tiptop uit. Een (kunst)verzamelaar is ook erg gericht op dingen.
Zintuigelijke kanalen
Primaire belangstelling
Perspectief
Motieven
Richting
Referentiekader
Planningstijl
Niveau van activiteiten
Vergelijking
Reactie
Successtrategië
Werkoriëntatie
Informatie omvang
Denkstijl
Werkstijl
Primaire aandacht
Tijdoriëntatie
Tijdkader
Overtuigingskanaal
Overtuigingsstrategie