Skip to main content

Zintuigelijke kanalen

Onze zintuiglijke kanalen zijn belangrijk om gegevens van buitenaf op te nemen en te coderen. Welke informatie we exact opslaan hangt sterk af van de voorkeuren die we op dat moment aanspreken. Hieronder worden deze denkstijl voorkeuren 'zien, horen en voelen' binnen dit thema uiteengezet.

  • ZIEN

    Iemand met de voorkeur voor zien ziet snel plaatjes/afbeeldingen en hecht ook veel waarde aan het zien van zijn/haar omgeving. Je kunt het ook in de taal terug horen, bijv. kijken, zien, film, afbeeldingen, overzicht etc. Iemand die sterk visueel gericht is, is ook een snelle denker. Deze persoon slaat alles op in beeld- en/of filmmateriaal. Visuele mensen spreken ook heel erg snel om het beeld en/of film te kunnen volgen.

  • HOREN

    Iemand met de voorkeur voor horen, heeft een sterke focus op geluid. Herkenbare taalpatronen zijn: klinkt, geluid, spreken, bellen, horen, etc. Deze mensen zijn te herkennen aan opmerkingen als: … maar jij hebt 10 jaar geleden gezegd … En het citaat van de ander wordt herhaald. Auditieve mensen spreken ook harmonisch, denk maar aan een Italiaan, die altijd bezig is om de taal mooi te laten klinken.

  • VOELEN

    Iemand met de voorkeur voor voelen werkt op het gevoel. Herkenbare taalpatronen zijn: voelen, gebonden, spanning, beroeren, aanraken etc. Iemand die sterk voelt, spreekt heel langzaam en met een lage toon. Deze persoon moet steeds een gevoel creëren om een herinnering op te halen of een beslissing te nemen.

Zintuigelijke kanalen

Primaire belangstelling

Perspectief

Motieven

Richting

Referentiekader

Planningstijl

Niveau van activiteiten

Vergelijking

Reactie

Successtrategië

Werkoriëntatie

Informatie omvang

Denkstijl

Werkstijl

Primaire aandacht

Tijdoriëntatie

Tijdkader

Overtuigingskanaal

Overtuigingsstrategie